Nieuwsbrief Avres 07 - december 2023
In nieuwsbrief Avres 07 (december 2023) vindt u de volgende onderwerpen:
Energietoeslag 2023
Huishoudens met een laag inkomen kunnen de energietoeslag voor 2023 aanvragen. Dit bedrag van €800,- is bedoeld om u te helpen bij het betalen van de hogere energierekening. Aanvragen kan via www.avres.nl/energietoeslag. Sommige huishoudens hebben de energietoeslag al automatisch van ons ontvangen.
Hoe vraagt u de energietoeslag aan?
Op de website van Avres vindt u de voorwaarden van de energietoeslag en het aanvraagformulier. In de gemeenten Gorinchem en Molenlanden komen inwoners in aanmerking met een netto inkomen tot 120 procent van de bijstandsnorm. In Vijfheerenlanden is de inkomensgrens 130 procent van de bijstandsnorm. Daarnaast moet u 21 jaar of ouder zijn en de hoofdbewoner (huurder of eigenaar) van de woning. U kunt de energietoeslag aanvragen tot 1 juli 2024.
Hoogte van de energietoeslag
In de gemeenten Molenlanden, Vijfheerenlanden en Gorinchem is de energietoeslag 2023 € 800,-. Eind 2022 is al € 500,- van de energietoeslag van 2023 uitbetaald. De energieprijzen waren toen heel hoog. Hierdoor is de energietoeslag 2023 in onze gemeenten € 800,-.
Voorwoord
Mijn wens
Tien jaar geleden was ik in de gemeente Eindhoven verantwoordelijk voor de sector Zorg en Inkomen. Toen ging de discussie al over één uitvoerder voor alle uitkeringen, toeslagen en voorzieningen. Een discussie die vooral voortkwam uit een wens om de ingewikkelde regelgeving te vereenvoudigen en inwoners niet de dupe te laten worden van de complexiteit van ons systeem. Nu, tien jaar verder, zal een stap naar één uitvoerder voor al die regelingen nog steeds een stap te ver zijn. Maar ik hoop wel dat we, met alle aandacht die er nu is rondom toeslagen, basisinkomen en bestaanszekerheid, een eerste stap kunnen zetten naar een systeem waarin het voor inwoners én professionals veel makkelijker en overzichtelijker wordt. Een systeem waarin je je niet meer druk hoeft te maken over al die aparte regelingen, maar gewoon één aanvraag doet en één beslissing ontvangt. Een stap naar minder administratie, minder controle, minder vergissingen of fraude, maar juist een stap naar meer rust en overzicht. Die rust en overzicht zou voor mensen de (bestaans-) zekerheid moeten bieden die nodig is. Ik hoop dat ik over tien jaar niet nog een keer een stukje over deze wens hoef te schrijven, maar dat mijn wens werkelijkheid is geworden. Niet zozeer voor mij, maar vooral voor al die mensen die het nu lastig hebben. Hopelijk zal een nieuw kabinet dit vraagstuk echt gaan beetpakken!
Hartelijke groet,
Patrick van Uitert
Directeur Avres
Patrick aan de slag bij NOE
Door een ongeval kon Patrick Schutter het werk dat hij deed, niet meer blijven doen. Via Avres kon hij aan de slag bij NOE Bekistingstechniek en dat bevalt heel goed.
Met wat extra hulp
Patrick heeft in het verleden gewerkt in de staaltechniek. Hij vertelt: “Ik kon een cursus technisch tekenen doen. Ook heb ik hulp gekregen van gepensioneerde collega’s van NOE. Zo ben ik echt tot een hoger niveau gekomen. Bij NOE teken ik op de computer de frames waar beton in wordt gestort. Dat frame wordt later weggehaald en dan is het eindproduct zichtbaar. Wat ik heel leuk vind, is dat ik soms ook op de bouwplaats kom. Daar zie ik mijn eigen werk tot stand komen.”
Goede match
Egon van der Veen van NOE Bekistingstechniek vindt het een goede match.: “Wij zochten een technisch tekenaar en Avres zocht voor Patrick een baan. Patrick zit hier op z’n plek. Inmiddels is hij een jaar bij ons. Hij is heel leergierig en heeft in korte tijd veel geleerd. We zijn heel blij met hem!”
Klanttevredenheidsonderzoek: doet u mee?
Avres houdt een tevredenheidsonderzoek onder de cliënten met een maandelijkse uitkering. We willen graag weten hoe tevreden u bent als cliënt over onze uitvoering van de bijstand (Participatiewet en de IOAW/IOAZ). Met uw antwoorden kunnen wij de dienstverlening aan u als cliënt verbeteren. Voor duidelijke resultaten is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen de vragenlijst invullen.
Hoe werkt het precies?
Als u van ons een maandelijkse uitkering krijgt, heeft u in november een brief met een vragenlijst ontvangen. U kunt de vragenlijst invullen op papier en terug sturen. U kunt de vragenlijst ook online invullen met de code die in de brief staat.
Heeft u nog vragen?
• Heeft u vragen over het onderzoek? U kunt deze stellen aan onderzoeksbureau BMC, op werkdagen tussen 10.00 en 15.00 uur via 070 - 310 38 50.
• Voor overige vragen kunt u terecht bij het Klant Contact Centrum van Avres (0183) 650 200.
Column van de cliëntenraad
Krijgt u waar u recht op heeft?
Afgelopen jaar heeft de Cliëntenraad zich sterk gemaakt voor dit thema. Door ervoor te zorgen dat u als cliënt de juiste informatie krijgt en zo (al dan niet met hulp van Avres) krijgt waar u recht op heeft. Ik ben er dan ook best trots op hoe Avres veel mensen geholpen heeft bij de energietoeslag en gelijk onderzocht of er nog meer mogelijk was.
Met de decembermaand in het vooruitzicht weten we dat volgend jaar alles weer een beetje duurder gaat worden. Begin volgend jaar krijgt u ook weer de rekening voor de gemeentelijke belastingen. Dit is bijvoorbeeld voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Graag willen we u dan ook op de mogelijkheid wijzen dat in sommige gevallen kwijtschelding mogelijk is. Ook als u eerder hiervoor afgewezen bent, is het slim om dit toch te onderzoeken, omdat de inkomens- of vermogensgrenzen anders kunnen zijn. Kijk dus goed op de pagina van uw gemeente en neem actie. Mocht u dit lastig vinden, vraag dan om hulp bij de sociaal raadslieden of bij de Formulierenbrigade, via 0183-650216 of info@formulieren-brigade.nl.
Vanuit de cliëntenraad wensen we u een fijne jaarwisseling en een gezond 2024.
Edward van Wingerden
Voorzitter Cliëntenraad Avres
Buurtkastje om anderen te helpen
In de Lingewijk in Gorinchem is onlangs een buurtkastje geplaatst. Het staat vol met (houdbare) levensmiddelen: een pak rijst, pastasaus, knakworstjes. Buurtbewoners die dat nodig hebben, kunnen iets pakken. Terwijl bewoners die wat over hebben, producten erin kunnen leggen. Het buurtkastje is een initiatief van Avres en de Cliëntenraad van Avres.
Pak wat je nodig hebt
Het buurtkastje is bedoeld om anderen te helpen én om voedselverspilling tegen te gaan. Edward van Wingerden, voorzitter van de Cliëntenraad, licht toe: “Je mag uit het kastje pakken wat je nodig hebt, je mag geven wat je kunt missen en je mag ook ruilen. Alle buurtbewoners zijn van harte welkom om gebruik te maken van het kastje. Als u iets pakt, laat dan wat over voor een ander. We hopen dat het een plek wordt waar mensen elkaar ontmoeten, contact krijgen met elkaar en een ander helpen. Op die manier zorgt het voor meer verbinding in de buurt.”
Informatie over extra vergoedingen
Patrick van Uitert, directeur van Avres, steunde graag dit idee. “We hebben aan de Gezel in Gorinchem gevraagd deze kastjes te maken. Zij zijn gespecialiseerd in houtbewerking. Bij De Gezel werken mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Voor ons is het buurtkastje ook een plek om informatie over Avres neer te leggen, bijvoorbeeld over minimaregelingen. Inwoners die het financieel moeilijk hebben, komen misschien in aanmerking voor een extra vergoeding.”
In de Lingewijk en nog meer plekken
Het buurtkastje staat bij Hugo de Grootstraat 5 in Gorinchem. Edward van Wingerden: “We willen buurtkastjes plaatsen in Gorinchem, Molenlanden en Vijfheerenlanden; in elke gemeente twee kastjes. We komen graag in contact met inwoners die een plaats weten voor extra buurtkastjes in deze gemeenten. U kunt mailen naar: info@clientenraadavres.nl.”
Collectieve zorgverzekering
Heeft u een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm? En u heeft een vermogen lager dan €21.330,00 als alleenstaande (ouder) of €42.660,00 als u gehuwd/samenwonend bent? Dan kunt u gebruik maken van de collectieve zorgverzekering. Avres heeft hierover afspraken gemaakt met VGZ.
Voordelen
• U krijgt veel vergoed, onder andere brillen, fysiotherapie en tandarts
• Geen medische selectie: iedereen mag deelnemen zonder te letten op zijn of haar gezondheid
• Mogelijkheid om het eigen risico mee te verzekeren
• Vergoeding van de eigen bijdrage aan het CAK. Dit is een verplichte eigen bijdrage voor mensen die gebruik van hulp via de Wmo.
Premie
• VGZ Gemeentepakket Compleet: €177,83 per maand
• VGZ Gemeentepakket Compleet met Herverzekeren Verplicht Eigen Risico: €190,48 per maand
Aanvragen
Wilt u gebruik maken van de collectieve zorgverzekering? Meldt u zich dan aan voor 31 december 2023 via www.gezondverzekerd.nl. U kunt niet overstappen als u een betaalachterstand heeft bij uw huidige verzekeraar.
Heeft u vragen over het Gemeentepakket? Dan kunt u bellen met VGZ: 0800 – 4 01 01 05 (gratis).
Stijging bijstandsuitkering per 1 januari 2024
De hoogte van uw bijstandsuitkering hangt af van uw leeftijd en uw situatie. Het bedrag wijzigt twee keer per jaar, namelijk op 1 januari en op 1 juli. Benieuwd naar het nieuwe bedrag van de bijstandsuitkering per 1 januari 2024? Half december worden de nieuwe bedragen bekend gemaakt en op www.avres.nl geplaatst. Meer informatie rondom vermogen vindt u op www.avres.nl.
Printversie
Leest u de nieuwsbrief liever op papier? U kunt hier de nieuwsbrief downloaden en zelf uitprinten.